Na kennis te hebben genomen van de inhoud van de brief van de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 6 februari 2001 inzake de toegankelijkheid van internet voor gehandicapten: Drempels Weg ! ontstond in de vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport bij enkele fracties behoefte een aantal vragen ter beantwoording voor te leggen. Bijgaand treft u de antwoorden op deze vragen aan --- Vragen PvdA-fractie Vraag 1. Zijn belangenorganisaties van chronisch zieken en gehandicapten betrokken bij het ontwikkelen van de mogelijkheden van ICT voor mensen met een functiebeperking - gezien de kennis die men daar reeds heeft op dit gebied - of is in deze fase alleen VWS aan zet? Antwoord Het project Drempels Weg heeft betrekking op de toegankelijkheid van internet voor mensen met een handicap. Het benutten van ICT-toepassingen is uiteraard breder dan uitsluitend het internet. Omtrent het benutten van ICT toepassingen vindt periodiek overleg plaats met de MJA partijen in de gehandicaptenzorg. Daarnaast bestaan (werk)relaties met organisaties zoals het Instituut voor revalidatievraagstukken (V) en Bartiméus. Rond project Drempels Weg haken inmiddels ook diverse andere, niet altijd landelijk opererende, (belangen)organisaties aan. Vraag 2. Waarop is de uitspraak gebaseerd dat in Nederland de belangenorganisaties niet in staat zijn hun vraag om aandacht voor het internet en handicap, en dan vooral voor het aspect toegankelijkheid, tot een goed einde te brengen? (Drempels Weg! omgevingsanalyse) Antwoord Het Nederlands bureau van W3C constateerde eind 2000 dat de richtlijnen nauwelijks bekend waren in Nederland, ondanks enkele pogingen van belangenorganisaties om dat te veranderen. Verder bleek uit de plannen van diverse organisaties dat er geen vuist werd gemaakt. Een ieder was voor zichzelf bezig. Aanbieders van websites werden niet geconfronteerd met een duidelijke gezamenlijke wensenlijst. Zo kon het gebeuren dat BZK wel toezegde om overheidssites voor blinden en slechtzienden toegankelijk te maken, maar geen contact had met de andere internetgebruikers met een functiebeperking. Vraag 3. Onderschrijft u de conclusie uit Drempels Weg! (omgevingsanalyse) dat de Nederlandse overheid in navolging van de Amerikaanse en Zweedse overheden als voorbeeld en aanjager moet gaan dienen? Antwoord Ja, alleen in de landen waar de overheid deze voortrekkersrol op zich neemt is er sprake van structurele aandacht voor de toegankelijkheid van het internet. Verder blijkt dat gehandicapten zelf de overheid ook zien als belangrijkste informatieaanbieder op het internet (behoefteinventarisatie). Ik ben zelf een voorstander van het Zweedse model, het consensusmodel, waarin in samenspraak met de betrokken partijen naar een oplossing wordt gezocht. Het 2 Amerikaanse model, ook wel het vechtmodel genoemd, spreekt mij minder aan en bovendien past het naar mijn idee minder in de politieke cultuur zoals wij die in Nederland kennen. Vraag 4. Deelt u de mening dat, teneinde vraagsturing met betrekking tot ICT te verwezenlijken, het nodig is aan kennisbevordering te doen, aangezien op dit moment veel mensen met een functiebeperking niet in staat zullen zijn de vraag te formuleren? Bent u bereid laagdrempelige cursussen te faciliteren voor mensen met een functiebeperking, zodat zij meer leren over de mogelijkheden van ICT? (Drempels Weg! omgevingsanalyse) Antwoord Door middel van ICT alleen zal geen vraagsturing worden gerealiseerd, maar ik ben van mening dat ICT-toepassingen een waardevolle bijdrage kunnen leveren aan de maatschappelijke participatie van gehandicapten. Er zijn diverse voorbeelden van ICT-toepassingen waardoor mensen met een handicap kunnen deelnemen aan reguliere maatschappelijke processen c.q. daarin zelfstandig kunnen participeren. ICT-gebruik kan daarom het realiseren van vraagsturing wel degelijk bevorderen. Veel van de ICT toepassingen die relevant zijn voor gehandicapten hebben op enige wijze een relatie met het internet. Om van deze ICT toepassingen gebruik te kunnen maken, is het essentieel dat gehandicapten toegang hebben tot het internet, en dat de websites toegankelijk zijn en bruikbare informatie bevatten. Het project Drempels Weg heeft dan ook een taak om scholing van gehandicapten op het gebied van internet te bevorderen. Daarnaast is het zo dat ook de verwanten van gehandicapten c.q. de 'werkers' in de gehandicaptenzorg de waarde van het gebruik van internet voor gehandicapten meer zouden moeten gaan inzien. Dit zal gerichte communicatie ook naar deze groepen met zich meebrengen. Ook met deze taak is het project Drempels Weg belast. Vraag 5. De W3C-richtlijnen vergroten met name de toegankelijkheid van het aanbod op internet voor doven en blinden en slechtzienden. Voor bijvoorbeeld motorisch gestoorden biedt dit nog weinig soelaas. Op welke termijn valt uitbreiding van de W3C richtlijnen voor de overige groepen te verwachten? (Drempels Weg! omgevingsanalyse) Antwoord De W3C-richtlijnen zijn continu onderhevig aan verandering, omdat het internet continu verandert. Dat is echter een proces dat door W3C zelf wordt aangestuurd. VWS kan geen uitspraken doen over de toekomstige ontwikkeling van richtlijnen. VWS kan wel stimuleren dat de richtlijnen die nu beschikbaar zijn en die internationaal als norm worden gehanteerd, ook in Nederland op grotere schaal worden toegepast. Overigens is het niet zo dat de huidige richtlijnen geen soelaas bieden voor internetgebruikers met een verstandelijke of lichamelijke handicap. Wel is het juist dat blinden en slechtzienden relatief het meeste profijt hebben van de toepassing van de huidige richtlijnen. Op de manifestatie van 28 maart jl. waren overigens enkele belangwekkende initiatieven te zien die betrekking hadden op de toegankelijkheid van internet voor gehandicapten. 3 Vraag 6. Voelt u er voor om, wanneer de W3C richtlijnen voldoende zijn uitgebreid, niet alleen wat betreft toegankelijkheid, maar ook wat betreft bruikbaarheid, deze verplicht op te leggen aan alle overheidsorganisaties in Nederland? (Drempels Weg! omgevingsanalyse) Antwoord Uit de behoefteinventarisatie die ik gelijktijdig met de omgevingsanalyse aan de Tweede Kamer heb gezonden, blijkt dat mensen met een handicap vooral verwachtingen koesteren van de overheid als het gaat om de ontsluiting van informatie via het internet. Dit heeft een relatie het gegeven dat allerlei overheidsinformatie voor gehandicapten van groot belang is. Een voorbeeld is het kunnen aanvragen van huursubsidie of een paspoort via het internet. Het ligt daarom voor de hand dat de overheden (rijk, provincie, gemeenten, waterschappen maar ook ZBO's e.d.) gewezen worden op hun maatschappelijk verantwoordelijkheid om hun informatie op een toegankelijke wijze via internet te ontsluiten. Vooralsnog is het Kabinet nog niet van mening hiervoor een verplichting noodzakelijk is. Tijdens de manifestatie van 'Drempels Weg' heeft minister van Boxtel namens de hele rijksoverheid een intentieverklaring getekend, waarin is aangegeven dat de toegankelijkheid van alle ministeriële websites nog dit jaar zal worden verbeterd. Begin april is een brief aan alle gemeenten verstuurd waarin minister Van Boxtel wijst op de voorbeeldfunctie die de overheid in dit soort zaken heeft. De gemeenten worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en minister Van Boxtel benadrukt dat hij ervan uit gaat dat deze verantwoordelijkheid op gepaste wijze wordt opgepakt. In dezelfde brief wordt gesteld dat gemeenten die nu een stimuleringsbijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het plaatsen van een gemeentelijke producentcatalogus op hun site, deze richtlijnen dienen toe te passen. In vele gevallen zal het doen van een beroep op organisaties die websites aanbieden, voldoende blijken te zijn om hen ertoe te brengen de toegankelijkheid van hun website te verbeteren. Indien blijkt dat onvoldoende invulling wordt gegeven van de maatschappelijke verantwoordelijkheid, ontstaat echter een andere situatie. Vraag 7. Heeft u concrete plannen om de websites van de overheid en voorzieningen die vallen onder de directe verantwoordelijkheid van de rijksoverheid toegankelijk te maken voor mensen met een handicap? Antwoord In het antwoord op vraag 6 zijn enkele stimulerende maatregelen aangegeven die reeds zijn getroffen. Daarenboven blijkt uit onderzoek dat een website over het algemeen een levensduur van ca 2 jaar heeft. Daarna wordt in de regel de website herbouwd, hetzij omdat de structuur is verouderd, de techniek niet meer aan de eisen van de tijd voldoet of omdat het uiterlijk beter kan. Het ligt voor de hand dat bij het herbouwen van de website rekening wordt gehouden met de richtlijnen op het gebied van toegankelijke websites. Een taak van het project Drempels Weg zal desalniettemin zijn het nagaan van het nut en de noodzaak van het verplicht stellen van het hanteren de toegankelijkheidsrichtlijnen. Daar waar de (rijks)overheid al dan niet direkt financier is van dergelijke websites kan als voorwaarde gesteld worden dat die website aan de toegankelijkheidseisen moet voldoen. In de loop van het project Drempels Weg zal hierover meer duidelijkheid ontstaan, en die zal ik u melden. 4 Vraag 8. Bent u bereid afspraken met softwareleveranciers te maken, zodanig dat bij nieuwe programma's die op de markt worden gebracht rekening wordt gehouden met de eis van algemene toegankelijkheid, dus ook voor mensen met een functiebeperking? Antwoord Software bestaat in vele categorieën. Er zijn besturingssystemen (Window, Unix), applicaties zoals tekstverwerkers of tekenprogramma's. Veel van deze software wordt buiten Nederland vervaardigd. Het maken van afspraken met deze bedrijven voert te ver. Wel is voorzien dat vanuit het project Drempels Weg contact wordt gelegd met bedrijven die zich bezig houden met het ontwikkelen van software waarmee websites kunnen worden gebouwd. Met deze bedrijven zou het project moeten bezien of en hoe het mogelijk is rekening te houden met de toegankelijkheid van internet voor gehandicapten. Vraag 9. Heeft u middelen gereserveerd om de toegankelijkheid van internet in brede zin tot stand te brengen, en zo ja hoeveel? Antwoord De doelstelling van het project Drempels Weg is de toegankelijkheid van de Nederlandstalige websites bevorderen. Voor dit project is voor dit jaar een budget van 5 mln geraamd. Momenteel wordt bezien hoeveel budget structureel noodzakelijk is. Mijn voornemen is echter om het project begin 2002 om te zetten in een proces met een meerjarig karakter. Vragen VVD-fractie Vraag 10. De overheid gaat "stimulerend optreden". Wat zijn de concrete acties, streefdata en budgettering? Antwoord Om de toegankelijkheid van internet voor gehandicapten verder te brengen, heb ik het project Drempels Weg in het leven geroepen. In het jaar 2001 zullen de ambassadeurs de voornaamste spreekbuis van het project zijn. Om de samenwerking met de MJA-partijen in de gehandicaptenzorg en de overige, niet altijd landelijk opererende belangenorganisaties vorm te geven, zal ik een expert-raad oprichten. Elke twee maanden komt de expert-raad bijeen voor een expert-meeting. De doelstelling van de expert-raad is het uitwisselen van ervaringen en kennis tussen de verschillende leden van de raad, zodat de leden van de raad van elkaar kunnen leren. Het project Drempels Weg zal een selectie maken van belangrijke groeperingen in de omgeving van gehandicapten. Het gaat dan vooral om de begeleiders, ondersteuners en verzorgers van gehandicapten, maar ook om de ouders. Deze worden benaderd en met hen worden informatieve gesprekken gevoerd. Tevens zal een opzet worden gemaakt voor een trainingsprogramma voor ondersteuners/begeleiders van gehandicapten; train de trainer. Deze cursus zal 25 keer worden gegeven in 2001. 5 Een voorname doelgroep wordt gevoerd door de aanbieders van websites. Het project Drempels Weg stelt een selectie op 1000 websites die het minst toegankelijk zijn, en deze websites worden geanalyseerd op toegankelijkheid. Hiervan worden 500 aanbieders benaderd. Waarschijnlijk zal 1 op de 10 aanbieders reageren, dus met ca 100 zal een advies worden uitgebracht. Tevens zullen bijeenkomsten worden georganiseerd voor webmasters en webmanagers. Ook zal het nut en de noodzaak van het hanteren van een kwaliteitsmerk voor toegankelijke websites worden bezien. Op de jaarlijkse dag van de toegankelijkheid zal dit jaar in het bijzonder aandacht bestaan voor de toegankelijkheid van internet voor mensen met een handicap. Vraag 11. Gaat de overheid naar voorbeeld van Amerikaanse overheidsactie alle eigen organisaties verplichten te voldoen aan de zgn. W3C-criteria? Antwoord Zie ook het antwoord op vraag 7. Vraag 12. In de brief wordt een deel van die richtlijnen gepresenteerd met verwijzing naar de Nederlandse en Amerikaanse sites waarvan ze afkomstig zijn. Wat is specifiek aan de regels die de staatssecretaris heeft opgesteld? De regels zijn regulier. Wat maakt ze bijzonder in het oog van de staatssecretaris? Antwoord Het zijn de belangrijkste regels die van toepassing zijn om een website meer geschikt te maken voor mensen met een handicap. Als aan deze, inderdaad betrekkelijk eenvoudige regels, wordt voldaan, dan kunnen mensen met een handicap al veel meer gebruik maken van een website. Vraag 13. Hoe verhoudt het project "Drempels Weg" zich tot de projecten van andere ministeries, zoals "Digitale Trapveldjes", "Kenniswijk"en "Kennisnet"etc.? Antwoord Het project Drempels weg' is een project van het ministerie van VWS. De problemen die mensen met een handicap tegenkomen wanneer zij het internet opgaan, zijn problemen die hun weerslag hebben op alle andere initiatieven met betrekking tot faciliteren van toegang tot het Internet. Deze richtlijnen zijn tot stand gekomen in nauw overleg met VWS. Derhalve worden deze richtlijnen die in samenspraak met verschillende partijen zijn vastgesteld, door minister Van Boxtel van harte onderschreven. Als coördinerend ICT-minister voor de overheidsinformatie, zal hij het belang van toegankelijkheid voor mensen met een functiebeperking uitdragen. Vraag 14. Hoe gaan de 4 ambassadeurs te werk? Krijgen ze beschikking over middelen en communicatiekanalen? 6 Antwoord De ambassadeurs vormen voor het jaar 2001 de voornaamste spreekbuis van het project Drempels Weg. Zij zullen onder meer contact leggen met organisaties die inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor de belangrijke Nederlandstalige websites. De keuze van deze websites is aan de ambassadeurs zelf, met dien verstande dat het moet gaan om grote organisaties met een landelijke bekendheid en met landelijk bekende websites. De ambassadeurs hebben zeker ook een voorlichtende taak naar de eigen achterban, de gehandicapten. Ze moeten plannen maken om aandacht te trekken om alle andere gehandicapten te wijzen op de mogelijkheden van het internet. Ze moeten draagvlak verkrijgen, zodat ze na enige tijd daadwerkelijk als spreekbuis van de gehandicapten in Nederland kunnen optreden. Daarnaast leggen de ambassadeurs contact met allerlei organisaties en personen die volgens hen tot een voorhoede voor de toegankelijkheid van internet zouden moeten behoren. Voor een overzicht van de activiteiten in 2001 verwijs ik naar het antwoord op vraag 10. Vraag 15. Welk percentage gehandicapten gaat echt meedoen aan de projecten? Antwoord De gehandicapten zelf zullen op allerlei wijzen kennis nemen van Drempels Weg. Op de manifestatie van 28 maart jl. waren bijvoorbeeld ca 4.000 mensen, waarvan het leeuwendeel mensen met een handicap. Een ander voorbeeld is dat de dag van de toegankelijkheid dit jaar voor een belangrijk deel in het teken van de toegankelijkheid van internet zal staan. Zo zijn er meer voorbeelden die ertoe zullen leiden. Vraag 16. Hebt u kennis genomen van inspanningen in het buitenland, vooral in Korea? Antwoord Ik ben niet bekend met inspanningen in Korea. Meer algemeen zijn de buitenlandse ontwikkelingen in de omgevingsanalyse uitgewerkt. Vragen CDA-fractie Vraag 17. De behoefteinventarisatie onderbouwt de noodzaak tot handelen. Maakt de facilitering door de overheid dit praktisch handelen door alle actoren ook mogelijk? (blz. 2) Antwoord Uit de behoefteinventarisatie blijkt zeer nadrukkelijk dat gehandicapten internet als een zeer waardevol medium zien, dat in hoge mate bijdraagt aan hun leven c.q. hun maatschappelijke participatie. De ontoegankelijkheid van vele websites belemmert dat zij gebruik kunnen maken van de mogelijkheden die het internet biedt. Het behoort tot de maatschappelijke verantwoordelijkheid van aanbieders van informatie via internet, om hun website zo in te richten dat gehandicapten daarvan gebruik kunnen maken. Dat vele websites niet toegankelijk zijn hangt veelal samen met heeft veelal te maken met het 7 gegeven dat de aanbieders van websites zich niet bewust zijn van de toegankelijkheidseisen. Door hen te informeren over de toegankelijkheidsrichtlijnen zal de bewustwording van de richtlijnen toenemen. Gebleken is dat een website ca twee jaar bestaat (zie ook vraag 7). Indien bij de herbouw rekening gehouden wordt met de toegankelijkheidsrichtlijnen, zullen in een betrekkelijk hoog tempo vele sites wel toegankelijk worden. Vraag 18. Welke (financiële) bijdragen ontvangen de gehandicaptenorganisaties om hun bijdrage aan dit proces op een duurzame wijze vorm en inhoud te geven? Welke gehandicaptenorganisaties zullen op dit punt gefaciliteerd worden? (blz. 2) Antwoord Om de samenwerking met de MJA-partijen in de gehandicaptenzorg en de overige, niet altijd landelijk opererende belangenorganisaties vorm te geven, zal ik een expert-raad oprichten. In 2002 zal ik het project Drempels Weg op een afsluitende manifestatie overdragen aan het samenwerkingsverband, de expertraad. Vanaf 2002 voorzie ik dat het project Drempels Weg overgaat in een proces Drempels Weg, dat vanuit het samenwerkingsverband wordt aangestuurd. Hiervoor zal ik een structureel budget beschikbaar stellen. Vraag 19. Op welk moment denkt de regering de toegankelijkheid van internet voor gehandicapten in algemene zin tot stand te hebben gebracht, en wanneer voor wat betreft de overheidsinformatie op internet? (blz. 2) Antwoord Vooralsnog is minister Van Boxtel geen voorstander van het opleggen in de vorm van een wettelijke verplichting. De rol van ICT-minister voor de overheid is vooral een stimulerende rol.. Tijdens de manifestatie van 'Drempels Weg' heeft minister van Boxtel namens de hele rijksoverheid een intentieverklaring getekend, waarin worden gemaakt over de toegankelijkheid van alle ministeriële websites. Begin april is een brief aan alle gemeenten verstuurd waarin de minister wijst op de voorbeeldfunctie die de overheid in dit soort zaken heeft. De gemeenten worden aangesproken op hun maatschappelijke verantwoordelijkheid en de minister benadrukt dat hij ervan uit gaat dat deze verantwoordelijkheid op gepaste wijze wordt opgepakt. In dezelfde brief wordt gesteld dat gemeenten die nu een stimuleringsbijdrage van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor het plaatsen van een gemeentelijke producentcatalogus op hun site, deze richtlijnen dienen toe te passen. Daaraan voegt hij toegankelijkheid dat in 2002 alle gemeenten in Nederland vertegenwoordigd zullen zijn op het Internet. Vragen D66-fractie Vraag 20. Welke concrete voornemens tot steun en stimulering heeft het kabinet, ook in termen van budgetten, om ook partijen hun verantwoordelijkheid voor ontsluiting van internet te laten nemen? (blz. 1) 8 Antwoord Het is de overtuiging van het Kabinet dat steun en stimulering van aanbieders van websites via informatieoverdracht een voldoende prikkel zou moeten zijn om hun website zo spoedig mogelijk toegankelijk te maken voor gehandicapten. Uit contacten blijkt dat vele aanbieders van een website bereid zijn hun site toegankelijker te maken zodra zij zich van het onderwerp bewust worden. Dit blijkt wel uit het grote aantal organisaties die een intentieovereenkomst hebben ondertekend op 28 maart jl. Wel zal VWS het project Drempels Weg enkele jaren ondersteunen. In 2001 zal het project wat meer vanuit VWS worden aangestuurd, terwijl het in 2002 expliciet aan de sector wordt overgedragen. Zie ook eerdere antwoorden. Vraag 21. Wil de staatssecretaris het voorbeeld van de Amerikaanse overheid volgen, zodat alle overheidsorganisaties in Nederland verplicht worden de eigen websites aan de W3C richtlijnen te voldoen? (blz. 2) Antwoord Zie ook het antwoord op vraag 6. Vraag 22. Wat zullen de taken zijn van de internetambassadeurs zijn, en hoe zullen zij in de praktijk te werk gaan? (blz. 2) Antwoord De ambassadeurs hebben de volgende opdracht. Zij moeten contact leggen met organisaties die inhoudelijk verantwoordelijk zijn voor belangrijke Nederlandstalige websites. Aan het eind van 2001 moeten er tenminste 100 organisaties bereid zijn gevonden om deel te nemen aan het project Drempels Weg. De keuze van deze organisaties is aan de ambassadeurs zelf, met dien verstande dat het moet gaan om grote organisaties met een landelijke bekendheid en met landelijk bekende websites. De ambassadeurs hebben zeker ook een voorlichtende taak naar de eigen achterban, de gehandicapten. Ze moeten plannen maken om aandacht te trekken om alle andere gehandicapten te wijzen op de mogelijkheden van het internet. Ze moeten draagvlak verkrijgen, zodat ze na enige tijd daadwerkelijk als spreekbuis van de gehandicapten in Nederland kunnen optreden. Functies van de ambassadeurs Representatief: symbool en spreekbuis (in overleg met woordvoerder Drempels Weg); Signalerend: rapporterend aan de Staatssecretaris, maar ook aan anderen Organiserend: eigen netwerk bouwen, achterban erbij betrekken, medestanders zoeken. Adviserend: niet verantwoordelijk voor de uitvoering van de adviezen, daarvoor is het projectbureau Drempels Weg 9 Vragen GroenLinksfractie Vraag 23. Op welke wijze zal de toepassing van de W3C richtlijn door de overheid worden bevorderd? Welke doelstelling stelt het ministerie van VWS voor het gebruik van deze richtlijn door overheid, bedrijfsleven en organisaties en hoe zal deze doelstelling worden gehaald? Antwoord Zie ook het antwoord op vraag 6. Vraag 24. Welke uitkomsten verwacht het ministerie van de internetambassadeurs? Wat wordt met de bevindingen gedaan? Antwoord Zie ook het antwoord op vraag 22. Vraag 25. Kan de staatssecretaris een reactie geven op de aanbevelingen die zijn gedaan in de omgevingsrapportage op het terrein van: - de gebruiksvriendelijkheid; - de toegankelijkheid, en - het betrekken en faciliteren van belangenorganisatie? Antwoord De belangrijkste aanbeveling van het rapport op het gebied van de toegankelijkheid van websites, is het uitgaan van de W3C-richtlijnen. Deze aanbeveling heb ik voor het project Drempels Weg overgenomen, in het project wordt uitgegaan van deze richtlijnen. De voornaamste aanbeveling met betrekking tot bruikbaarheid is het vertalen van de richtlijnen naar de praktijk. Aan deze aanbeveling is in het project Drempels Weg concreet handen en voeten gegeven door op de website www.drempelsweg.nl de richtlijnen van W3C concreet te maken met voorbeelden en er uitleg over te verschaffen. Daarnaast zijn op de genoemde website voorbeeldinterfaces en twee demosites opgenomen, waarbij zichtbaar is waartoe het toepassen van de richtlijnen in de praktijk kan leiden. Voor wat betreft het betrekken van de belangenorganisaties wordt momenteel een expertraad opgericht waarin naast de (landelijke) belangenorganisaties ook andere organisaties zijn vertegenwoordigd met kennis en kunde op het gebied van toegankelijkheid van websites voor gehandicapten. Vraag 26. Kan de staatssecretaris een reactie geven op de knelpunten die in het rapport zijn gesignaleerd op het terrein van prijzen en hulpmiddelen? Welke maatregelen denkt de staatssecretaris te treffen om deze knelpunten op te heffen? 10 Antwoord Op het gebied van hulpmiddelen geldt het reguliere VWS beleid. Indien uit het project Drempels Weg aanbevelingen komen die de toegankelijkheid van internet voor gehandicapten kunnen vergroten, zal bezien worden hoe deze aanbevelingen in het VWS beleid verwerkt kunnen worden. Vraag 27. Welke rol heeft de overheid volgens de staatssecretaris in het wegnemen van drempels op het internet voor gehandicapten en wat is de verantwoordelijkheid van de markt en de gebruikers? Op welke manier vult de overheid haar faciliterende rol concreet in? Antwoord Zie ook het antwoord op vraag 20. Vraag 28. Kan de staatssecretaris een overzicht geven van de middelen die worden ingezet om de knelpunten op te lossen en de aanbevelingen uit te voeren? Antwoord Zie het antwoord op vraag 9 en 10. Vraag 29. Kan een overzicht worden gegeven van de vervolgactiviteiten van het project Drempels Weg? Antwoord Zie ook het antwoord op vraag 6 en vraag 19.